"TU MÓWI CHÓR: tylko 6 do 8 godzin, tylko 6 do 8 godzin..."
premiera: 13 czerwca 2010, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
koncepcja, libretto, reżyseria: Marta Górnicka
partytura: IEN
choreografia: Anna Godowska
współpraca naukowa, literacka: Agata Adamiecka
konsultacje dyrygenckie: Agnieszka Symela
współpraca kostiumograficzna i scenograficzna: Maja Wolak, Anna Maria Karczmarska
inspicjent: Marek Susdorf
produkcja: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
W spektaklu udział biorą:
Maniucha Bikont, Justyna Chaberek, Ewa Chomicka, Alina Czyżewska, Paulina Drzastwa, Alicja Herod, Anna Jagłowska, Natalia Jarosiewicz, Katarzyna Jaźnicka, Ewa Konstanciak, Ewa Kossak, Katarzyna Lalik, Agnieszka Makowska, Kamila Michalska, Jolanta Nałęcz Jawecka, Natalia Obrębska, Anna Rączkowska, Anna Rusiecka, Monika Sadkowska, Kaja Stępkowska, Karolina Szulejewska, Iwona Tołbińska, Agata Wencel, Karolina Więch, Ana Wodzyńska, Anna Wojnarowska
"MAGNIFICAT"
premiera: 27 czerwca 2011, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
koncepcja, libretto, reżyseria: Marta Górnicka
partytura: IEN
choreografia: Anna Godowska
współpraca naukowa, literacka: Agata Adamiecka
konsultacje dyrygenckie: Agnieszka Symela
współpraca kostiumograficzna i scenograficzna: Maja Wolak, Anna Maria Karczmarska
inspicjent: Marek Susdorf
produkcja: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
W spektaklu udział biorą:
Justyna Chaberek, Ewa Chomicka, Alina Czyżewska, Paulina Drzastwa, Alicja Herod, Anna Jagłowska, Natalia Jarosiewicz, Katarzyna Jaźnicka, Ewa Konstanciak, Ewa Kossak, Katarzyna Lalik, Agnieszka Makowska, Kamila Michalska, Katarzyna Migalska, Jolanta Nałęcz Jawecka, Natalia Obrębska, Magda Przybylska, Anna Rączkowska, Anna Rusiecka, Monika Sadkowska, Kaja Stępkowska, Karolina Szulejewska, Iwona Tołbińska, Agata Wencel, Karolina Więch, Anna Wodzyńska, Anna Wojnarowska
"REQUIEMASZYNA"
prapremiera: 24 marca 2013, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
premiera francuska: 22 maja 2013, La Filature - Scène Nationale, Mulhouse
premiera niemiecka: 14 czerwca 2013, Ringlokschuppen, Mülheim an der Ruh
libretto na podstawie tekstów Władysława Broniewskiego
koncept, libretto, reżyseria: Marta Górnicka
partytura: IEN
konsultacja literacka: Agata Adamiecka
choreografia: Anna Godowska
scenografia: Robert Rumas
kostiumy: Arek Ślesiński
inspicjent: Marek Susdorf
kierowniczka produkcji: Monika Sadkowska
produkcja: Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
koproducenci:
La Filature - Scène Nationale
The Théâtre National de Strasbourg
Le Maillon - Théâtre de Strasbourg
Ringlokschuppen - Mülheim an der Ruhr
W spektaklu udział biorą:
Antoni Beksiak, Justyna Chaberek, Maciej Dużyński, Michał Głowacki, Bartosz Grędysa, Mateusz Gudelis, Anna Jagłowska, Borys Jaźnicki, Ewa Konstanciak, Adam Konowalski, Wiesław Kowalski, Zbigniew Kowalski, Grzegorz Kuraszkiewicz, Piotr Antoni Kurjata, Janusz Leśniewski, Maciej Łagodziński, Kamila Michalska, Grzegorz Milczarczyk, Jakub Mróz, Kamil Pecka, Magda Roma Przybylska, Anna Rączkowska, Dominika Stefańska, Dawid Wawryka, Anna Wodzyńska, Łukasz Wójcicki, Marcin Zarzeczny
"HYMN DO MIŁOŚCI na orkiestrę, chór pluszaków i innych"
premiera: 21.01.2017, Teatr Polski w Poznaniu
koncept, reżyseria, tekst libretta: Marta Górnicka
muzyka: Teoniki Rożynek
choreografia: Anna Godowska
dramaturgia: Agata Adamiecka
scenografia: Robert Rumas
kostiumy: Anna Maria Karczmarska
lalki: Konrad Czarkowski (Kony Puppets)
reżyseria świateł: Artur Sienicki
produkcja: Izabela Dobrowolska, Agnieszka Różyńska
asystent reżyserki: Arnold Prządka
asystentka choregrafki: Anna Krysiak
asystentka kostiumografki: Agnieszka Majkutewicz
asystentura i konsultacja muzyczna: Joanna Piech-Sławecka
kierownik produkcji: Andrzej Szwaczyk
inspicjent: Magdalena Matusewicz
obsada:
Sylwia Achu, Pamela Adamik, Anna Andrzejewska, Maria Chleboś, Konrad Cichoń, Piotr Dąbrowski, Tymon Dąbrowski, Maciej Dużyński, Anna Gierczyńska, Paula Głowacka, Maria Haile, Wojciech Jaworski, Borys Jaźnicki, Katarzyna Jaźnicka, Ewa Konstanciak, Irena Lipczyńska, Kamila Michalska, Izabela Ostolska, Filip Piotr Rutkowski, Michał Sierosławski, Ewa Sołtysiak, Ewa Szumska, Krystyna Lama Szydłowska, Kornelia Trawkowska, Anastazja Żak
Koproducenci: Fundacja Chór Kobiet, Teatr Polski w Poznaniu, Ringlokschuppen Ruhr, Maxim Gorki Theater
Partnerzy: Goethe-Institut, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa
Marta Górnicka – reżyserka, wokalistka, absolwentka Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Teatralnej w Warszawie. Ukończyła Warszawską Szkołę Muzyczną im. Fryderyka Chopina, studiowała także na Uniwersytecie Warszawskim i w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej w Krakowie. Współpracowała m.in. z Robertem Wilsonem przy spektaklu Symptoms/Akropolis Gabrielli Maione i Stanisława Wyspiańskiego. Na swoim koncie ma również spektakle solowe, oraz płytę wydaną dla Polskiego Radia z songami Astora Piazzolli. Jest autorką specjalnego autorskiego treningu wokalno-aktorskiego ciało/głos, zmierzającego do odnalezienia organicznego głosu kobiecego. Według tej metody prowadziła warsztaty aktorskie m.in. w: Dreźnie, Tokio, Berlinie, Tel Awiwie, Nottingham, Londynie, Utrechcie, Kijowie, Marsylii, Paryżu i Hawrze.
W latach 2009-2014 współpracowała z Instytutem Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie tworząc autorską koncepcję teatru chórowego CHÓR KOBIET - nowoczesny chór tragiczny, pisząc libretta i reżyserując kolejne spektakle. Narodzinom zespołu towarzyszyła idea „odzyskania kobiecego głosu” i stworzenia ponowoczesnego teatru chórowego – estetycznej, formalnej i ideologicznej koncepcji teatru, która łączy źródłową dla zachodniej sceny siłę zbiorowego głosu/ciała ze współczesną krytyką języka jako narzędzia władzy.Premiera I projektu TU MÓWI CHÓR: tylko 6 do 8 godzin, tylko 6 do 8 godzin... odbyła się 13 czerwca 2010. Rok później miała miejsce premiera II spektaklu CHÓRU KOBIET MAGNIFICAT.
Spektakl MAGNIFICAT otrzymał Główną Nagrodę Jury XLVII Przeglądu Teatrów Małych Form KONTAPUNKT 2012, Główną Nagrodę Jury dla Marty Górnickiej za reżyserię oraz Nagrodę Publiczności dla najlepszego spektaklu na 3. Koszalińskich Konfrontacjach Młodych "m-teatr" 2012. Spektakl MAGNIFICAT otrzymał także prestiżową nagrodę Srebrnego Wieńca Laurowego dla najlepszego spektaklu Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego MESS w Sarajewie w kategorii Future MESS oraz dwie specjalne nagrody przyznane przez dziennikarzy Radia Sarajevo i Magazynu „Dani” – „Hrabri Novi Svijet”. Marta Górnicka dostała także główną nagrodę za reżyserię spektaklu MAGNIFICAT na festiwalu teatralnym "FastForward" - Europejskim Festiwalu Młodych Reżyserów w Brunszwiku (Niemcy).
24 marca 2013 roku w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego odbyła się prapremiera kolejnego spektaklu Marty Górnickiej REQUIEMASZYNA z librettem opartym na tekstach poezji Władysława Broniewskiego. Spektakl powstał w koprodukcji z La Filature - Scene Nationale, Mulhouse, Theatre National de Strasbourg, Le Maillon - Theatre de Strasbourg, Ringlokschuppen, Mulheim an der Ruhr. Francuska premiera odbyła sie w maju 2013 w Narodowym Teatrze Filature w Miluzie, premiera niemiecka w czerwcu 2013 w Ringlokschuppen w Mulheim. Trzeci spektakl Marty Górnickiej to kontynuacja prowadzonej przez reżyserkę pracy nad stworzeniem nowoczesnego CHÓRU tragicznego, w której centrum leży krytyczna refleksja nad człowiekiem ustanawianym przez kulturowe, społeczne, ekonomiczne i religijne normy.
Marta prezentowała z sukcesem swoje spektakle podczas ponad 36 festiwali teatralnych i reżyserskich na całym świecie, m.in w Czechach, Francji, Niemczech, Japonii, Ukrainie, Indiach, Belgii, Irlandii, Bośni i Hercegowinie, Holandii, Szwajcarii, Anglii. Dwa spektakle MAGNIFICAT oraz REQUIEMASZYNA zostały pokazane podczas jednego z najbardziej prestiżowych festiwali europejskich – BERLINER FESTSPIELE FOREIGN AFFAIRS w Berlinie w 2014, także w Holandii - na International SPRING Performing Arts Festival i podczas MESS FESTIVAL w Sarajewie. W 2013 odbył się przegląd całej dotychczasowej twórczości zespołu Marty Górnickiej podczas Festival International de theatre SENS INTERDITS w Lyonie oraz na Malta Festival w 2013 roku.
Zespół CHÓRU KOBIET liczy obecnie ponad 50 osób, kobiet i mężczyzn i od 2014 współpracuje z TR WARSZAWA.
Marta rozwija autorską koncepcję nowego teatru chórowego. We wrześniu 2013 w Koszycach na Słowacji zrealizowała performans CHÓR ROMÓW z udziałem społeczności romskiej. To tutaj znajduje się największe w Europie getto romskie. Premiera i pokazy odbyły się w ramach projektu X-Apartament w ramach Europejskiej Stolicy Kultury 2013.
W grudniu 2014 w Tel Avivie, w Muzeum Sztuki Nowoczesnej odbyła się premiera projektu: MATKA COURAGE NIE BĘDZIE MILCZAEC. CHÓR NA CZAS WOJNY. Do projektu Marta Górnicka zaprosiła 60-osobowy chór matek arabskich i żydowskich, izraelskich tancerzy-żołnierzy, dzieci arabskie. Marta przenosi w tym projekcie swoje poszukiwania w przestrzeń szczególnie rozumianej reżyserii społecznej. Do udziału w performansie zaprasza funkcjonujące w radykalnie skonfliktowanych społecznościach grupy, z którymi pracuje, stwarzając możliwość ekspresji skrajnych afektów i bezpośredniej interakcji między tymi, których na co dzień oddziela niewidzialna bariera. Nie chodzi już o to, by reprodukować na scenie konflikt i mechanizm jego narastania, ale by go objawić w całym natężeniu i zabójczych kolizjach. I by mimo to znaleźć możliwość stworzenia wspólnego dzieła, które przemówi w wielu językach i zarazem jednym ludzkim głosem.
Performans izraelski zapoczątkował Europejski Tryptyk wokół MUTTER COURAGE. Kolejna odsłona projektu miała miejsce w w Niemczech w Staatstheater Braunschweig 25 września 2015.